Uganda in geuren en kleuren (maar dan vooral geuren)

Dat Uganda anders zou zijn dan Nederland was me van tevoren duidelijk. Dat het zo verschillend zou zijn van alles wat ik ooit had meegemaakt had ik niet verwacht. Al je zintuigen worden vanaf aankomst geprikkeld. Ik wil wat dieper ingaan op de reuk. Elke dag wordt dit zintuig overgestimuleerd, grotendeels door een mengeling van zweet, vuurtjes met daarop verbrand plastic en uitlaatgassen.

Allereerst Ugandezen ruiken anders dan Nederlanders. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt doordat men toch wat minder douchet en in deze warmte ook nog wel wat zal zweten. Gecombineerd met hun andere eetgewoontes zorgt dit voor een geur rond personen die wat anders is dan wat we gewend zijn. Er lijkt absoluut geen gene te zijn voor deze lichaamsgeuren. De kinderen in Bulamu village knuffelen er lustig op los. Wellicht zullen zij ons ook wel raar vinden ruiken.

Daarnaast hangt er een zware geur in de lucht die me deed denken aan langsfietsen bij een gemiddelde coffeeshop in Amsterdam. Tot zover zijn we niet veel afvalbakken tegengekomen. Ugandezen hebben voor hun afvalprobleem de simpele oplossing gevonden: het dagelijks verbranden van afval in de achtertuin of in de berm. Wat dan ook overal gebeurt, ook midden in de stad. Het voelt apart om als je je boterhamzakjes opruimt, je dit doet door het op een vuurtje te gooien. De andere opties voor het opruimen zijn laten liggen of in de vuilnisbak gooien. Waarna het alsnog beland op een smeulende hoop. Het lijkt in te druisen tegen alles wat ik heb geleerd over afvalverwerking in het schone Nederland.

Klik hieronder voor een selectie van de foto’s die vandaag gemaakt zijn.

Uganda dag vier

Klik hier voor alle foto’s

Een derde geur die je ruikt zijn uitlaatgassen van alle voertuigen. Wat toch vreemd is omdat de meeste Ugandezen niet de mogelijkheid hebben om een auto of motor te bezitten. De bouwvakkers waarmee wij werken krijgen ongeveer 4 euro voor een volle dag werken (van 8 tot 6). …Èn liter benzine kost wel iets minder dan in Nederland maar is nog steeds meer dan ÈÈn euro. Onbetaalbaar dus voor de gemiddelde bewoner. Het vervoer wat zich wel op de wegen voortbeweegt zijn vooral taxi’s en bodaboda’s. De taxi’s/busjes zijn het meest betaalbare middel voor transport na lopen en fietsen. Je houd een busje aan waar ongeveer 12 man in kan en die rijd een vasteroute. Maar er staat niet op het busje waar hij naar toe gaat. Dus het kan zijn dat je meerdere busjes moet aanhouden voor je de goede hebt. De bodaboda’s zijn iets duurder. Dit zijn motorvoertuigen die qua vermogen tussen een flinke brommer en een echte motor inzitten. De bodaboda’s hebben zitplaatsen voor twee personen maar dit weerhoud de meeste er niet van om toch met z’n drieen of zelfs met z’n vieren er op te rijden. De bestuurder zit dan ongeveer tegen zijn stuur aan. Met 3 miljoen mensen in de stad genoeg mensen om te vervoeren.

Lekkere geuren zijn er vast ook wel. Maar in een overvolle, drukke stad waar je gemiddeld 1 uur doet over een afstand van 5 km overheersen vooral deze geuren.