Ik ben… avontuurlijk, aantrekkelijk, stoer of sexy?

Wat zegt deze reclame van Nikon nou eigenlijk? En vooral, waarom? Kijk er eens naar. Wat roept het bij je op? Misschien ken je hem wel. I AM… En dan volgt er wat: Brave. Spectalular. Learning. A Lady. Alive.

I am Nikon. Daar eindigt dan steevast de reclame mee.

Met andere woorden, je bent wat je vastlegt van jezelf. En jouw superspetterende uberluxe state-of-the-art-laatste-snufjes Nikon-camera gaat je daarbij helpen.

Die reclame van Nikon gaat eigenlijk helemaal niet over de camera die ze je graag willen verkopen. Die camera komt zelfs nauwelijks in beeld in de reclame. Laat staan de technische specificaties… Nee, die reclame van Nikon..

Die gaat over jou.

En dat is precies wat de slimme marketeers van vandaag doen. Ze willen jou niet een product verkopen maar een verhaal. En dat verhaal gaat over jou. Jij speelt in dat verhaal een glorieuze rol. Jij bent het, met dat hippe autootje door de straten van Rome. Een leven vol met spannende uitjes en die auto hoort daar helemaal bij. Of jij draagt dat luchtje wat ieders hoofd op hol brengt. Supersensueel. Onbereikbaar en mysterieus. Als je dat luchtje draagt natuurlijk. En jij bent het met die smartphone die je verbindt met honderden vrienden waarmee je gekste spontane dingen bedenkt waardoor zomaar een wild feestje ontstaat met jou op het dak van een wolkenkrabber in downtown New York!

Het gaat allemaal over jou.

Maar als je achter die reclames kijkt dan zie je een cultuur in verwarring. Een cultuur in wanhoop. Een cultuur die hongert en dorst naar betekenis. Naar iets om deel van te zijn. Naar een verhaal dat groter is. Dat dieper is. Dat mooier is. Een verhaal waarin we tot leven komen. Waarin we ontdekken wat écht leven is. Een verhaal waarin we onze plek weten en kennen.

En laat er nou een eeuwenoud verhaal zijn waar al die kleine surrogaatverhaaltjes vandaan komen.

Van een God die de wereld schiep en daarmee zei: Jij doet ertoe. Jij bent bedoeld om te bestaan. Daarom schep ik jou. Om met jou samen te leven in een eeuwige diepe vriendschap. Maar zoals in elk verhaal ging alles desastreus mis. Scheiding, scheuring, pijn en gebrokenheid. Het deed zijn entree in het verhaal. Maar God gaf niet op. Hij hield zoveel van zijn mensen, zijn zonen en dochters, dat Hij alles, maar dan ook alles gaf om hen te vinden, te verbinden en te winnen.

En dat verhaal…

gaat over jou.

Deze blog heb ik geschreven voor EO BEAM.